Een interview met Peter Stolk over de samenwerking tussen de Haagse Hogeschool en CTM Solution en het simuleren van een Dynamisch Aankoopsysteem.
‘Het feit dat er 3 afstudeeropdrachten uit zijn voortgekomen is een teken van de populariteit van het DAS’
– Peter Stolk
Peter Stolk heeft al een gevarieerde carrière achter de rug van export manager tot hoofd inkoop en consultant, of zoals hij het zelf zegt van ‘een paar jaar cowboyen naar de professionele kant’. Naast o.a gewerkt te hebben bij KPN en het COA werkt Peter sinds 2010 (ook) als docent op de Haagse Hogeschool waar hij binnen de opleiding Facility Management inkoop gerelateerde vakken geeft. Sinds dit collegejaar simuleren de vierdejaars studenten van de minor inkoop een DAS als onderdeel van hun specialisatie. Dit doen ze met behulp van het CTM platform. Wij spreken met Peter over de huidige generatie inkoopstudenten, deze samenwerking met CTM Solution en zijn eigen kennisplatform TONII.
Ontstaan samenwerking tussen Haagse Hogeschool en CTM Solution
De laatste jaren werd er binnen de minor Inkoop gekeken naar de belangrijke succesfactoren voor presteren en werd dit met een prestatiemanagementtool uitgewerkt. Nadat die tool op hield, ging Peter op zoek naar een nieuwe tool voor de studenten inkoop. ‘Ik vind wel dat studenten iets met software moeten blijven doen. Ik kende Marijn (de Leeuw, directeur van CTM Solution) en ik vroeg hem “joh ik wil graag iets dat aansluit op de praktijk, heb jij niet een suggestie?” Marijn is degene die met het idee kwam om het DAS (Dynamisch Aankoopsysteem) te gebruiken. Het DAS is sterk in opkomst, je kunt er goed overheen kijken qua complexiteit dus het is goed in te steken bij colleges. Zo kwam het idee van het simuleren van een DAS met behulp van het CTM platform als onderdeel van de minor FM & Procurement op tafel. Daarnaast vind ik dat het goed aansluit op dat wat wij doen met inkoop binnen de opleiding.’
Peter geeft in het gesprek ook aan dat het idee om iets met software te blijven doen deels voortkomt uit zijn eigen IT achtergrond, en geïnspireerd is door de nieuwe aanbestedingswet. ‘De populariteit van het DAS is enorm aan het toenemen en je doet hiermee ook echt recht aan de actualiteit. Hiervoor werd het wel benoemd in colleges, nu hebben we het echt uitgelicht en vergroot. ‘
Het simuleren van een Dynamisch Aankoopsysteem
De opdracht binnen de minor inkoop bestaat uit het simuleren van alle aspecten van een DAS. Dit betekent dat de studenten op zoek gaan naar een geschikte reeds gepubliceerde aanbesteding, en op basis van o.a. het programma van eisen de criteria bedenken voor de DAS kwalificatie en tenminste één DAS offerte. Naast het opzetten van de overkoepelende DAS kwalificatie en het uitzetten van een specifieke DAS offerte, reageren de studenten ook als leverancier op hun eigen DAS. De ontvangen offertes worden beoordeeld met behulp van de online beoordelingsmodule en de hoogst scorende leverancier wordt gegund. Om dit alles in goede banen te leiden krijgen de studenten training van CTM consultant Maartje Rietsema. Tijdens deze lessen wordt de theorie van het DAS gecombineerd met de praktijk; wanneer kies ik voor een DAS, hoe voer ik een DAS uit en wat komt hier eigenlijk allemaal bij kijken?
Ook Peter is enthousiast; ‘Kijk, de meerwaarde is er, zeker in de combinatie tussen theorie en praktijk en de studenten vinden het interessant. Er zijn notabene 3 afstudeeropdrachten hieruit voortgekomen. Dat is ook een bewijs van de populariteit van het DAS in het werkveld. Wij hebben dit nu voor het eerst gedaan en de opzet is natuurlijk in ontwikkeling, maar we gaan hier zeker mee verder.’
Toekomstige generatie inkopers
Uit nieuwsgierigheid vragen we ook naar de huidige generatie inkoopstudenten, wat ziet Peter hier gebeuren? ‘De studenten van de HHS stromen met een bachelor en een Nevi diploma uit. Dit betekent dat zij zeer gewild zijn, de adviesbureaus liggen praktisch voor de deur. Het komt regelmatig voor dat studenten tijdens de stage al een baan wordt aangeboden. Wij leveren best veel mensen af en er wordt echt aan ze getrokken. Voor de studenten geldt dat zij een allround FM opleiding hebben, en zij een leuk betaalde junior inkoper functie kunnen krijgen. De banen in de evenementenbranche of bij facilitair zijn toch een stuk schaarser. Inkopers zitten niet zonder werk.’ Peter adviseert zijn studenten om eerst bij een adviesbureau te beginnen, dan kun je bij verschillende organisaties in de keuken kijken en een goed beeld vormen van wat je bevalt. Van zijn studenten bij de minor Inkoop schat hij in dat zo’n 30 tot 40% als (junior)inkoper aan de slag gaat.
Ontwikkelen van een kennisplatform
Peter is zo’n 7 jaar actief om de studenten van Facility Management de kneepjes van het inkoopvak bij te brengen. Maar hij houdt ook een vinger aan de pols bij inkopers in het werkveld. Hij staat nog in geregeld contact met oud-studenten, en je kunt je zeker voorstellen dat zij ook na het afronden van de studie Peter om raad of advies vragen. Naast zijn eigen uitgebreide netwerk heeft hij ook een platform voor kennis, competenties en vaardigheden opgericht; TONII. ‘Ik spreek geregeld met mensen die als inkoper werken en het komt vaak voor dat zij aangeven dat de ontwikkeling wel een beetje is opgehouden. Ze merken dat ze stil zitten, maar wel graag op een of andere manier wat aan ontwikkeling willen doen. Niet alleen op het gebied van (inkoop)kennis maar ook om jezelf als mens te ontwikkelen, intervisie, onderzoek doen. Dit is de reden waarom ik TONII ben gestart, er is behoefte aan en ik vind het zelf leuk om te organiseren.’
TONII bestaat op het moment uit ruim 60 mensen, van jong tot oud, op een of andere manier gerelateerd aan het inkoopveld. Peter organiseert events met inspirerende sprekers, er zijn intervisie groepen en er is zojuist een onderzoeksgroep gestart. Doel is om de resultaten hiervan te publiceren. ‘Ik doe niet aan actieve werving, maar ik verwacht wel van iedereen dat zij een actieve houding aannemen. Dit betekent niet per sé dat je direct mee moet doen met intervisie of een onderzoeksgroep, maar dat je hier wel in geïnteresseerd bent en er voor de toekomst voor open staat. Het is laagdrempelig, maar je moet wel halen én brengen.’
Sinds de start van TONII, zo’n half jaar geleden, is CTM Solution sponsor. Wij vinden vooral het idee van een uitgebreid en divers netwerk waar je juist terecht kunt om je verder te ontwikkelen inspirerend. Sinds kort kun je je ook zelf aanmelden voor TONII, via www.tonii.nl.